Administrowanie przestrzenią powietrzną przyszłości

 

#FunduszeUE

 

Projekt - Administrowanie przestrzenią powietrzną PRZYSZŁOŚCI – edukacja poprzez symulację i praktykę na potrzeby gospodarki przyszłości.

Informacje podstawowe:

Projekt pn. „Administrowanie przestrzenią powietrzną PRZYSZŁOŚCI – edukacja poprzez symulację i praktykę na potrzeby gospodarki przyszłości” realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt realizowany jest przez Uczelnię Łazarskiego w okresie od 01.05.2024 do 30.09.2027.

Numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0263/23

Wartość projektu (łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych): 8 327 815,10 zł, w tym:

  • dofinansowanie ze środków europejskich: 6 872 113,02 zł (wkład Funduszy Europejskich),
  • dofinansowanie ze środków dotacji celowej: 1 205 034,84 zł (wkład budżetu RP),
  • wkład własny Uczelni: 250 667,24 zł.

Grupa docelowa:

Grupę docelową projektu stanowią studentki i studenci kierunku Administracja kształcący się na specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym (dalej specjalność ARL) oraz planowanej do utworzenia w ramach projektu nowej specjalności dedykowanej rozwijającej się dynamicznie gałęzi branży lotniczo-kosmicznej w zakresie administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych (łącznie 175 osób) niezależnie od formy studiów (niestacjonarne/stacjonarne), roku studiów (I, II, III rok – studia I stopnia), ich cech indywidualnych i odmienności oraz kadra dydaktyczna Uczelni zaangażowana w realizację procesu kształcenia na specjalności ARL i nowej specjalności (22 osoby).

Cel projektu:

Celem projektu jest dostosowanie kształcenia na kierunku Administracja do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji zachodzącej w branży lotniczo-kosmicznej poprzez modyfikację procesu kształcenia na specjalności Administrowanie Ruchem Lotniczym oraz utworzenie nowej specjalności dedykowanej rozwijającej się dynamicznie gałęzi branży lotniczo-kosmicznej w zakresie administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych.

Główne zadania projektu:

  • Zad. 1 – modyfikacja procesu kształcenia na specjalności ARL poprzez pracę Rady Praktyków Biznesu i Dydaktyków na rzecz modyfikacji sylabusów wybranych przedmiotów; 
  • Zad. 2, 3, 4 – wdrożenie do procesu kształcenia specjalności ARL i nowej specjalności programu zajęć dodatkowych wykorzystujących: Symulator Kontroli Ruchu Lotniczego, Symulator Obsługi Naziemnej Lotniska, Zintegrowany moduł symulacji Wieża-Lotnisko-Samolot;
  • Zad. 5 – utworzenie Laboratorium Dronów i Technologii Przyszłości w Lotnictwie umożliwiającego szkolenia poprzez komputerowe gry symulacyjne i technologię VR;
  • Zad. 6 – realizacja działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki poprzez utworzenie studenckiego koła naukowego ukierunkowanego na zagadnienie wykorzystania dronów oraz wdrożenie programu mentorskich konsultacji wyrównawczych;
  • Zad. 7 – utworzenie we współpracy z Praktykami Biznesu nowej specjalności dedykowanej administrowaniu ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych;
  • Zad. 8 – rozwój kompetencji kadry dydaktycznej Uczelni w zakresie kompetencji cyfrowych, rozwoju świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji i projektowania uniwersalnego.

W efekcie zaplanowanych działań zrealizowane zostaną główne rezultaty projektu:

  • dostosowanie kształcenia na kierunku Administracja do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji w odniesieniu do branży lotniczo-kosmicznej; 
  • podniesienie kompetencji cyfrowych i „zielonych” 140 studentów; 
  • podniesienie kompetencji cyfrowych i „zielonych” w zakresie projektowania uniwersalnego 18 osób z kadry dydaktycznej Uczelni.

Główne produkty projektu:

A. Zmodyfikowane przez Radę Praktyków Biznesu i Dydaktyków sylabusu wybranych przedmiotów specjalności ARL o treści związane z zachodzącą w branży lotniczo-kosmicznej cyfrową transformacją (w tym m.in. wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii rzeczywistości wirtualnej) i zieloną transformacją (w tym m.in. elektro-mobilność, zrównoważony rozwój);

B. Opracowany przez Radę Założycielską Specjalności złożoną z Praktyków Biznesu i Dydaktyków program nowej specjalności dedykowanej rozwijającej się dynamicznie gałęzi branży lotniczo-kosmicznej w zakresie administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych w działalności gospodarczej (np. transport przesyłek, latające taxi) i publicznej (np. drony pożarnicze), z uwzględnieniem zagadnień dotyczących cyfrowej i zielonej transformacji branży;

C. Innowacyjne, cyfrowe narzędzia edukacyjne do wykorzystania w procesie kształcenia na specjalności ARL oraz nowej specjalności: 

I.

Symulator Kontroli Ruchu Lotniczego (symulator będzie złożony m.in. z 2 stanowisk kontroli lotniska z wirtualnymi oknami wieży - wizualizacja o kącie widzenia min. 180°, 2 stanowiska kontroli zbliżania, realistycznego zobrazowania m.in. lotniska Chopina);

II.

Symulator Obsługi Naziemnej Lotniska (symulator będzie złożony m.in. z 4 stanowisk symulacji wyposażonych w monitory i urządzenia peryferyjne do sterownia symulacją - np. tankowania samolotu, zobrazowania 3D lotniska Chopina, różnych modeli pojazdów naziemnych);

III.

Zintegrowany moduł symulacji Wieża-Lotnisko-Samolot (oprogramowanie modułu da możliwość prowadzenia zajęć dodatkowych z jednoczesnym wykorzystaniem symulatora wieży, symulatora lotniska i posiadanego już przez Uczelnię symulatora pilotażu w Laboratorium Nawigacji Lotniczej);

IV.

Komputerowa gra symulacyjna dla zagadnień administrowania ruchem dronów i latających pojazdów autonomicznych w działalności gospodarczej (np. transport przesyłek, latające taxi) i publicznej (np. drony pożarnicze);

V. 

Wirtualny symulator pilotażu dronów wykorzystujący technologię VR (ang. virtual reality);

 

D. Pakiet pomocy dydaktycznych dla nowego koła naukowego złożony m.in. z mało i średnio zaawansowanych dronów do 250 gram oraz zaawansowanych dronów do 4 kg.

Dodatkowe informacje:

Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Przestrzeganie zasad równościowych odbywa się na wszystkich etapach wdrażania projektu, w tym w szczególności w odniesieniu do uczestników projektów. Informujemy o możliwości zapoznania się z materiałami dotyczącymi przestrzegania zasad horyzontalnych, w tym m.in. zasady równości szans płci, obowiązujących w projektach współfinansowanych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021- 2027 dostępnymi na stronie internetowej Przestrzeganie zasad równościowych - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (rozwojspoleczny.gov.pl).

Harmonogram udzielania wsparcia w projekcie:

- na chwilę obecną nie zaplanowano terminów realizacji form wsparcia uczestników projektu; szczegółowy harmonogram udzielania wsparcia w projekcie zostanie upubliczniony co najmniej na 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem udzielania wsparcia

Informacje z bieżącej realizacji projektu (chronologicznie):

  • informujemy, że została uruchomiona procedura wyłonienia podmiotu do opracowania i wdrożenia oprogramowania Symulatora VR: link do postępowania w Bazie Konkurencyjności. Zapraszamy do udziału w postępowaniu.  
  • w związku pogłębionymi analizami dotyczącymi zagadnienia przeniesienia autorskich praw majątkowych do produktów projektu, w ramach prac nad uruchomieniem procedury wyłonienia podmiotu do opracowania i wdrożenia oprogramowania Symulatora VR, skierowane zostały dwa pytania dotyczące tego zagadnienia do potencjalnych wykonawców; dwa poniższe załączniki prezentują pełną treść pytań oraz dodatkowy materiał informacyjny; zawracamy się do każdego zainteresowanego pomiotu z uprzejmą prośbą o odpowiedź na dwa przedmiotowe pytania do końca dnia 16.09.2024 r. (poniedziałek) poprzez wysłanie wiadomości na adres projekty@lazarski.edu.pl 

  1. Treść pytań dot. praw autorskich – plik .docx

  2. Materiał informacyjny dotyczący praw autorskich do produktów FERS – plik .PDF

  • w związku z pogłębionymi analizami dotyczącymi zagadnienia przeniesienia autorskich praw majątkowych do produktów projektu prace nad uruchomieniem procedury wyłonienia podmiotu do opracowania i wdrożenia oprogramowania Symulatora VR zostały wydłużone do czasu rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii
  • w związku z prowadzonym pracami na rzecz uruchomienia postępowań o udzielenie zamówień, prowadzonych z zachowaniem zasady konkurencyjności, o której mowa w dokumencie pn. „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027", na rzecz wyłaniania wykonawców/dostawców rozwiązań wpisujących się w opisane powyżej produkty projektu (lit. C innowacyjne, cyfrowe narzędzia edukacyjne do wykorzystania w procesie kształcenia na specjalności ARL oraz nowej specjalności) informujemy, że podmioty chcące zaprezentować swoje rozwiązania techniczne mogą przesyłać swoje propozycje na adres e-mail: projekty@lazarski.edu.pl; w przypadku zgłoszenia chęci potencjalnego spotkania/prezentacji będą one prowadzone w miarę możliwości i dostępności czasowej; ewentualne spotkania (wstępne konsultacje rynkowe) będą organizowane z zachowaniem obostrzeń gwarantujących, że informacje jakie zostaną uzyskane nie spowodują zakłócenia konkurencji i nie będą skutkować naruszeniem zasad niedyskryminacji, równego traktowania i przejrzystości w warunkach określonych w art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE (DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE)
  • w toku prowadzonych prac merytorycznych, w tym prac Rady Praktyków Biznesu i Dydaktyków (pierwsze posiedzenie Rady odbyło się dnia 24.06.2024 r, drugie posiedzenie odbyło się dnia 15.07.2024 r.), podjęto decyzję, że pierwszym narzędziem edukacyjnym do opracowania w ramach projektu będzie Wirtualny symulator pilotażu dronów wykorzystujący technologię VR (ang. virtual reality); planuje się uruchomienie procedury wyłonienia podmiotu do opracowania i wdrożenia oprogramowania Symulatora VR w połowie sierpnia 2024 r. (postępowania publikowane są w Bazie Konkurencyjności)

Dodatkowe informacje o projekcie można uzyskać w Dziale Projektów Strukturalnych Uczelni Łazarskiego:

Adres: ul. Świeradowska 43, 02-662 Warszawa, pok. 307
e-mail: projekty@lazarski.edu.pl
Telefon: +48225435411

 


#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie