Dostępność architektoniczna Uczelni Łazarskiego

Kampus Uczelni Łazarskiego, mieszczący się przy ul. Świeradowskiej 43 w Warszawie, został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu komfortu i dostępności dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz osób o szczególnych potrzebach. Budynek dydaktyczno-administracyjny stanowi jeden kompleks, podzielony na sektory od A do F.

Wejścia i komunikacja

  • Wejście główne do sektora D znajduje się na poziomie gruntu i wyposażone jest w automatyczne drzwi, co zapewnia swobodny dostęp bez konieczności pokonywania schodów czy podjazdów.
  • Obok wejść D oraz F znajdują się wyznaczone miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Wszystkie standardowe wejścia i wyjścia są bezprogowe.
  • Szerokość drzwi i korytarzy na Uczelni jest odpowiednia do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową.
  • Windy w sektorach A, D oraz F umożliwiają wygodny dostęp do wyższych kondygnacji.
  • przy wejściu do wszystkich punktów obsługi studenta znajdują się bezprzewodowe dzwonki-przywoływacze.
  • na terenie naszej Uczelni znajdują się toalety przystosowane dla osób z ograniczona mobilnością.
  • Na terenie całego kampusu dopuszcza się obecność psów przewodników i psów asystujących.

Działania na rzecz dostępności

Uczelnia systematycznie podejmuje działania na rzecz zwiększenia dostępności swojej przestrzeni dla wszystkich członków społeczności akademickiej. Wśród zaplanowanych i zrealizowanych rozwiązań znajdują się:

  • wdrożenie systemu informacji wizualnej i dotykowej (m.in. piktogramy, tyflografiki, tablice informacyjne),
  • montaż krzeseł ewakuacyjnych i defibrylatorów AED w kluczowych punktach kampusu,
  • modernizacja wind oraz instalacja nowoczesnych systemów wspomagających orientację przestrzenną,
  • dostosowanie toalet oraz ciągów komunikacyjnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami lub o szczególnych potrzebach,
  • uruchomienie aplikacji nawigacyjno-informacyjnej ułatwiającej poruszanie się po terenie kampusu,
  • powołanie Koordynatora ds. dostępności architektonicznej, który wspiera zarówno studentów, jak i kadrę w kwestiach dostępności.

Uczelnia Łazarskiego dąży do zapewnienia jak najbardziej komfortowych i bezpiecznych warunków studiowania i pracy dla wszystkich, zgodnie z zasadami równości i włączania społecznego.

Ogólna charakterystyka dostępności architektonicznej Uczelni Łazarskiego

  • Kampus Uczelni Łazarskiego zlokalizowany jest przy ul. Świeradowskiej 43 w Warszawie.
  • Budynek ma charakter kompleksu dydaktyczno-administracyjnego podzielonego na sektory: A, B, C, D, E i F.
  • Część wejść oraz przestrzeni wspólnych została częściowo dostosowana do potrzeb OzN, jednakże nie wszystkie rozwiązania spełniają standardy wynikające z Ustawy o zapewnianiu dostępności oraz wytycznych równościowych.

Zidentyfikowane bariery architektoniczne w podziale na sektory

Sektor A

  • Brak automatycznych drzwi wejściowych i oznaczeń kontrastowych.
  • Schody nie są antypoślizgowe ani odpowiednio oznaczone.
  • Brak systemów informacji wizualnej i dźwiękowej w windzie.
  • Brak informacji w alfabecie Braille’a na poręczach i drzwiach.
  • Brak krzesła ewakuacyjnego i AED.

Sektor B

  • Te same bariery co w sektorze A.

Sektor C

  • Powtórzenie barier z sektorów A i B.
  • Brak oznaczeń pięter, tyflografii i systemu informacji przestrzennej.

Sektor D

  • Dodatkowe braki:
    • Niewyróżniona portiernia.
    • Brak kontrastów i oznaczeń w windach.
    • Brak piktogramów, krzesła ewakuacyjnego, tyflografii, Braille’a.

Sektor E

  • Powtórzenie barier jak w innych sektorach.
  • Brak informacji o numerach pięter.
  • Brak dostępu do tłumacza PJM.

Sektor F

  • Znaczna liczba barier:
    • Brak automatycznych drzwi wejściowych.
    • Problemy z dostępnością i wyposażeniem toalet (brak instalacji alarmowych, uchylnych luster, przewijaków).
    • Brak pętli indukcyjnych.
    • Brak krzeseł ewakuacyjnych na klatkach schodowych.

Wnioski

  • Dostępność architektoniczna kampusu Uczelni Łazarskiego jest obecnie oceniana jako częściowa.
  • Brakuje kompleksowej i szczegółowej informacji publicznej na temat dostępności każdego sektora.
  • Najczęściej występujące bariery:
    • Brak odpowiednich oznaczeń (Braille, kontrasty, piktogramy).
    • Niedostosowane windy.
    • Niedostosowane schody i ciągi komunikacyjne.
    • Brak pętli indukcyjnych i dostępnych toalet.
    • Brak elementów systemu ewakuacji (np. krzesła ewakuacyjne).

 

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration