Kluczowe rekomendacje - Sektorowa Rada ds. Kompetencji

Za nami konferencja podsumowująca działania Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Opieka Zdrowotna i Pomoc Społeczna, która była owocem współpracy Partnerstwa Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Uczelni Łazarskiego oraz Uczelni Korczaka. W trakcie trwania projektu, podejmowaliśmy szereg działań w celu dostosowania systemu kształcenia do wymagań pracodawców oraz dynamicznie zmieniającego się rynku opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.
Rada Sektorowa 2

Podczas Konferencji podsumowującej zostały przedstawione główne osiągnięcia projektu oraz kluczowe wnioski i rekomendacje odnoszące się do rozwoju kompetencji w tych branżach.
<strong>O Sektorowej Radzie ds. Kompetencji – Opieka Zdrowotna i Pomoc Społeczna”</strong>
„Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Opieka Zdrowotna i Pomoc Społeczna” tworzy przestrzeń do wymiany opinii pomiędzy trzema elementami systemu kształtowania kompetencji i potrzeb kompetencyjnych w branży opieki zdrowotnej i pomocy społecznej: pracodawcami, systemem edukacji i przedsiębiorcami działającymi w danym sektorze. Zadaniem Rady jest także identyfikacja i prognozowanie potrzeb kompetencyjnych dla obu podsektorów oraz monitoring legislacji i zmian merytorycznych dotyczących zawodów w tych obszarach. Rada ma także tworzyć rekomendacje i zalecenia dotyczące badań i rozwoju kompetencji w nowych zawodach dla obu sektorów. Projekt „Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Opieka Zdrowotna i Pomoc Społeczna” jest częścią większego programu realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nr POWR.02.12.00-00-0007/16. Więcej informacji: <link http://rada.pracodawcyrp.pl/>http://rada.pracodawcyrp.pl/</link&gt;
<strong>Kluczowe rekomendacje płynące z przeprowadzonych w trakcie projektu badań i analiz</strong>
<strong>Rekomenduje się podjęcie następujących działań w celu zniwelowania wykrytych w projekcie deficytów kompetencyjnych: </strong>
<strong>1)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </strong><strong>Konieczne rozwijanie kompetencji cyfrowych poprzez szkolenia i doskonalenie kompetencji w zakresie zdalnego udzielania świadczenia zdrowotnego.</strong>
a)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Nauka i obsługa systemów teleinformatycznych.
b)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Komunikacja interpersonalna z pacjentem oraz z zespołem w warunkach zdalnych.
c)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Znajomość zasad wypełniania dokumentacji medycznej przy udzielaniu świadczenia w trybie zdalnym.
<strong>2)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </strong><strong>Konieczne rozwijanie kompetencji na temat znajomości otoczenia systemowo-prawnego w ochronie zdrowia poprzez szkolenia – rozumienie standardów i konsekwencji ich stosowania. </strong>
a)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Znajomość instytucji systemowych i ich uprawnień.
b)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Znajomość standardów postępowania organizacyjno-zarządczego i konsekwencji ich stosowania.
c)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Umiejętność właściwej hierarchizacji wydawanych decyzji administracyjnych i regulacji prawnych.
d)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Umiejętność wdrażania wydawanych przez różne instytucje systemowe standardów postępowania.
<strong>3)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </strong><strong>Konieczne rozwijanie kompetencji w zakresie radzenia sobie ze stresem i stresogennymi warunkami działania w warunkach zagrożenia epidemicznego i innych. </strong>
a)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Efektywne zarządzanie energią osobistą (zwłaszcza umiejętność zdrowego rozładowywania napięcia i efektywna regeneracja organizmu).
b)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Skuteczne radzenie sobie ze stresem, napięciem własnym i pacjenta, a także z negatywnymi emocjami pacjenta (i jego rodziny).
c)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Work-life balans, czyli równowaga między aktywnością zawodową i poza zawodową.
d)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Odpowiednie nastawienie do pracy – zdrowy dystans i troska o siebie.
e)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Zdrowa empatia i właściwe (niewypalające) wspieranie pacjenta w cierpieniu zamiast zbyt silnej wypalającej empatii lub uprzedmiatawiania relacji z pacjentem.
f)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Korzystanie ze wsparcia psychologicznego, emocjonalnego (trudne sytuacje w pracy z pacjentem, śmierć pacjenta, itp.) oraz wymiana i dzielenie się doświadczeniem – grupy spotkaniowe, grupy wsparcia.
<strong>4)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </strong><strong>Rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej z pacjentem i w pracy zespołowej. </strong>
a)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Budowanie zdrowych relacji i efektywna komunikacja w zespołach terapeutycznych (na oddziale, w placówce medycznej).
b)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Budowanie pozytywnej, opartej na zaufaniu relacji z pacjentem (odpowiednio pozytywne stymulowanie pacjenta do brania części odpowiedzialności za leczenie).
c)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Zaufanie i autorytet lekarza – co buduje a co psuje dobrą relację z pacjentem. Relacja symetryczna i niesymetryczna – władza i zależność vs partnerstwo.
d)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Dobra komunikacja z pacjentem: zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontakcie z pacjentem. Komunikacja jedno i dwukierunkowa oraz jej znaczenie w budowaniu dobrej relacji z pacjentem.
e)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Język i reakcje lekarza na zachowanie i osobę pacjenta. Wpływ słów na podświadomość pacjenta.
f)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Uważny kontakt i obecność w relacji z pacjentem oraz miejsce i rola komunikacji merytorycznej w relacji z pacjentem.
g)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Typy psychologiczne pacjentów i różne style zachowań oraz komunikacji. Dobieranie właściwych strategii komunikacyjnych do konkretnego typu psychologicznego pacjenta.
h)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Współodpowiedzialność pacjenta za proces leczenia (compliance) – praca z przekonaniami pacjenta w celu wzmocnienia jego odpowiedzialności za proces leczenia i stosowanie się do zaleceń terapeutycznych.
Przedstawicieli poszczególnych grup personelu medycznego nie można traktować w ten sam sposób. Mają oni inne atrybuty i inne metody pracy. Atrybuty lekarzy i pielęgniarek są już dodefiniowane. Zatem należy zidentyfikować cechy specyficzne dla pozostałych profesji medycznych. Ważne jest więc rozwijanie takich kompetencji jak np.:
i)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Efektywna komunikacja w organizacji, w zespole.
j)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Znajomość ról w zespole – formalnych i nieformalnych oraz ról związanych ze specyfiką wykonywanych zadań.
<strong>5)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </strong><strong>Rozwijanie kompetencji w zakresie zarządzania kryzysowego. </strong>
a)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Mechanizmy i źródło powstawania sytuacji kryzysowej i określenie potrzeby działań zapobiegających.
b)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Kształtowanie polityki informacyjnej w zarządzaniu kryzysowym.
c)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Zarządzanie zmianą w organizacji w zespole.
d)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Sytuacje trudne – stres i emocje i ich wpływ na współpracę w zespole. Komunikacja w zespole w stresie i pod presją emocji.
e)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Działanie pokryzysowe.
<strong>Rekomendowanym sposobem niwelowania wykrytych w badaniu deficytów kompetencyjnych są szkolenia.</strong>
<strong>Kompetencje nowych zawodów w sektorze opieki otwartej - kluczowe rekomendacje</strong>
<strong>Koordynator opieki otwartej</strong>
<ul><li><span>Powołanie koordynatorów opieki w każdej placówce podstawowej opieki zdrowotnej.</span></li><li> <span>Włączenie zagadnień dotyczących współpracy w zespole terapeutycznym do procesu kształcenia kadr medycznych, co stanowi istotny warunek skutecznej opieki koordynowanej.</span></li><li> <span>Promocja zatrudnienia absolwentów zdrowia publicznego w roli koordynatorów oraz uruchomienie kształcenia w tym obszarze w ramach specjalizacji na kierunku zdrowie publiczne.</span></li><li> <span>Utworzenie program studiów dla koordynatora medycznego, który wyposaży absolwenta w niezbędną wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne do pełnienia tej funkcji. Treść programu powinna obejmować m.in. modele opieki koordynowanej stosowane w Polsce i innych krajach, przepisy prawne dotyczące koordynacji opieki zdrowotnej nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia, zasady zarządzania programami zdrowotnymi oraz organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych w różnych obszarach systemu ochrony zdrowia, a także funkcjonowanie zespołów interdyscyplinarnych w opiece zdrowotnej.</span></li><li> <span>Wprowadzenie kursów szkoleniowych przygotowujących do pracy jako koordynator, zwłaszcza w mniejszych placówkach podstawowej opieki zdrowotnej.</span></li><li> <span>Osoba pełniąca funkcję koordynatora musi być odpowiednio przeszkolona w zakresie prowadzenia dokumentacji medycznej, ochrony danych osobowych oraz praw pacjenta.</span></li><li> <span>Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, lista kompetencji koordynatora opieki zdrowotnej powinna być oparta na pięciu kluczowych grupach: wsparcie pacjenta, skuteczna komunikacja, praca zespołowa, opieka skoncentrowana na pacjencie oraz ciągłe doskonalenie zawodowe.</span></li><li> <span>Kompetencje miękkie, takie jak komunikacja interpersonalna, umiejętność pracy w zespole, rozwiązywanie konfliktów, mediacja, elastyczność w wykonywaniu obowiązków zawodowych oraz radzenie sobie z presją czasu i stresem, są istotne dla koordynatora.</span></li></ul>
<strong>Terapeuta zajęciowy</strong>
<ul><li><span>Wprowadzenie ustawowych przepisów legitymizujących zawód terapeuty zajęciowego jako zawód medyczny, przyznając im pełne prawa i obowiązki z tym związane.</span></li><li> <span>Włączenie terapeutów zajęciowych do zespołów wielodyscyplinarnych w POZ (podstawowej opiece zdrowotnej) na równych zasadach jak dietetycy, fizjoterapeuci i koordynatorzy opieki.</span></li><li> <span>Promocja terapii zajęciowej i jej potencjału w systemie podstawowej opieki zdrowotnej.</span></li><li> <span>Ustanowienie standardów kształcenia terapeutów zajęciowych zarówno na poziomie policealnym, jak i akademickim.</span></li><li> <span>Rozszerzenie programów kształcenia o następujące treści związane z wiedzą:</span><ul><li> <span>Zrozumienie kulturowych wpływów na zdrowie i choroby oraz ich roli w diagnozowaniu, leczeniu i terapii.</span></li><li> <span>Podstawowa wiedza z zakresu farmakologii, obejmująca zrozumienie działania wybranych leków istotnych w praktyce terapeuty zajęciowego.</span></li><li> <span>Elementy organizacji i zarządzania, mających znaczenie w przypadku wykonywania zadań organizacyjnych i administracyjnych w POZ przez terapeutów zajęciowych.</span></li><li> <span>Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.</span></li><li> <span>Wiedza na temat zdrowia psychicznego, radzenia sobie ze stresem i zapobiegania wypaleniu zawodowemu w pracy terapeuty zajęciowego.</span></li></ul></li><li> <span>Uznanie tytułu licencjata za wystarczający do wykonywania zawodu terapeuty w POZ, z jednoczesnym zachowaniem możliwość dalszego doskonalenia zawodowego.</span></li><li> <span>Wprowadzenie obowiązkowego programu doszkalającego i aktualizującego wiedzę terapeutów zajęciowych, aby dostosować ich kompetencje zawodowe do zmieniających się potrzeb i wyzwań w opiece POZ.</span></li><li> <span>Określenie zakresu kompetencji terapeutów zajęciowych w ramach POZ, porównując go do kompetencji innych zawodów medycznych.</span></li><li> <span>Wprowadzenie systemu weryfikacji kompetencji zawodowych osób posiadających tytuł terapeuty zajęciowego.</span></li><li> <span>Opracowanie jednolitych wytycznych definiujących kwalifikacje i kompetencje terapeutów zajęciowych pracujących w systemie opieki zdrowotnej, z naciskiem na umiejętności społeczne jako kluczowe elementy tego zawodu.</span></li></ul>
<strong>Dietetyk</strong>
<ul><li><span>Ustawa regulująca zawód dietetyka powinna zawierać jednolite zasady nadawania tego tytułu zawodowego, w tym określenie wymagań kwalifikacyjnych, jakie osoba starająca się o uzyskanie tego zawodu powinna spełniać. Warto szczególnie skupić się na poziomie wykształcenia oraz ustaleniu standardów kształcenia, również w kontekście specjalizacji.</span></li><li> <span>Ujednolicenie definicji porady dietetycznej.</span></li><li> <span>Poszerzenie zakresu konsultacji dietetyka także w przypadku typowego leczenia otyłości.</span></li><li> <span>Wprowadzenie precyzyjnej definicji zawodu dietetyka, wraz z określeniem wymagań edukacyjnych oraz konieczności zdania egzaminu państwowego po ukończeniu studiów, analogicznie do innych zawodów medycznych.</span></li><li> <span>Określenie minimalnej liczby godzin kształcenia na kierunku dietetyka oraz innych kluczowych elementów programu nauczania, niezbędnych do osiągnięcia odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności u absolwentów kierunku dietetyka.</span></li><li> <span>Wprowadzenie na uczelniach wyższych przedmiotów obejmujących farmakologię, farmakoterapię, interakcje leków z pożywieniem, a także elementy psychodietetyki, psychologii dla dietetyka i podstaw komunikacji z pacjentem.</span></li><li> <span>Uznanie tytułu licencjata za wystarczający do wykonywania zawodu dietetyka, z możliwością podniesienia kwalifikacji poprzez uzyskanie tytułu magistra.</span> <span>Równocześnie – obok samego formalnego wykształcenia – zdobycie odpowiedniego na przykład dwuletniego doświadczenia zawodowego mogłoby powodować dopuszczalność samodzielnego świadczenia usługi w ramach działalności gospodarczej.</span></li><li> <span>Stworzenie jednolitych wytycznych określających niezbędne kwalifikacje i kompetencje dietetyków, które byłyby obowiązujące we wszystkich uczelniach wyższych w Polsce.</span></li><li> <span>Wdrożenie systemu weryfikacji kompetencji zawodowych osób posiadających tytuł zawodowy dietetyka.</span></li><li> <span>Precyzyjne określenie zakresu kompetencji dietetyków w porównaniu do innych zawodów medycznych.</span></li></ul>
<strong>Edukator zdrowotny</strong>
<ul><li><span>Wprowadzenie zawodu edukatora zdrowotnego do obszaru opieki zdrowotnej wymaga zmiany przepisów ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej, szczególnie w przypadku oficjalnej decyzji o inkorporacji tego zawodu do polskiego systemu opieki zdrowotnej.</span></li><li> <span>Ujednolicenie opisu osoby odpowiedzialnej za prowadzenie działań związanych z edukacją zdrowotną oraz zakresu tych działań.</span></li><li> <span>Wprowadzenie zawodu edukatora zdrowotnego do obszaru opieki społecznej, szczególnie w kontekście opieki środowiskowej.</span></li><li> <span>Przeprowadzenie odpowiedniego procesu pilotażowego w placówkach świadczących otwartą opiekę zdrowotną przed rozpoczęciem procesu legislacyjnego. W tym przypadku należy skoncentrować się na właściwym przygotowaniu osób pełniących funkcję edukatora zdrowotnego poprzez odpowiednie szkolenia, zwłaszcza z zakresu treści związanych z edukacją zdrowotną, oraz zapewnić im wsparcie merytoryczne, np. ze strony zawodów medycznych.</span></li><li> <span>Określenie zakresu kompetencji edukatora zdrowotnego w kontekście innych zawodów medycznych.</span></li></ul>
<strong>Opiekun osoby niesamodzielnej</strong>
<ul><li><span>Uregulowanie funkcji (zawodu) opiekuna osoby niesamodzielnej poprzez dokonanie stosownych nowelizacji dotyczących: prawnej definicji zawodu (np. przepisy o niektórych zawodach medycznych) oraz kształcenia w zawodzie (edukacji), np. w ramach studiów podyplomowych.</span></li><li> <span>Włączenie zawodu opiekuna osoby niesamodzielnej do sektora opieki zdrowotnej w Polsce, co wymaga zmian w ustawie o podstawowej opiece zdrowotnej.</span></li><li> <span>Prawne wprowadzenie zawodu opiekuna osoby niesamodzielnej w obszarze opieki społecznej, szczególnie w zakresie opieki środowiskowej.</span></li><li> <span>Przeprowadzenie procesu pilotażowego w placówkach otwartej opieki zdrowotnej przed rozpoczęciem procesu legislacyjnego. Warto podkreślić znaczenie odpowiedniego przygotowania opiekunów poprzez stosowne szkolenia, zwłaszcza z zakresu świadczeń opiekuńczych, oraz zapewnienie wsparcia merytorycznego, potencjalnie od profesjonalistów medycznych. Kluczowymi aspektami pilotażu powinny być adaptacja i wyposażenie miejsc świadczenia usług, rodzaje indywidualnych usług społeczno-opiekuńczo-pielęgnacyjnych oraz programy edukacyjno-warsztatowe.</span></li><li> <span>Opracowanie profilu opiekuna osoby niesamodzielnej i jego funkcji w lecznictwie otwartym, z myślą o jego rozpowszechnieniu w placówkach medycznych.</span></li><li> <span>Rozdzielenie obowiązków administracyjno-rejestracyjnych od zadań opiekuna osoby niesamodzielnej w placówkach medycznych, a także identyfikacja sposobów na zapełnienie ewentualnych braków w pierwszym z tych obszarów, aby nie obciążać opiekunów.</span></li><li> <span>Włączenie opiekunów osób niesamodzielnych w proces projektowania rozwiązań opieki nad pacjentami niesamodzielnymi i seniorami, tak aby uwzględniały ich faktyczne kompetencje zawodowe.</span></li><li> <span>Podejmowanie działań mających na celu podniesienie statusu zawodu opiekuna osoby niesamodzielnej zarówno wśród pracowników służby zdrowia, jak i w społeczeństwie jako grupy zawodowej.</span></li><li> <span>Wprowadzenie treści związanych z nauką podstawowych procedur higienicznych, monitorowaniem parametrów życiowych, pierwszą pomocą przedmedyczną, żywieniem osób dorosłych (szczególnie w kontekście opieki nad osobami niesamodzielnymi), oraz obsługą systemów informatycznych na uczelniach wyższych.</span></li><li> <span>Ustalenie jednolitych wytycznych określających wymagane kwalifikacje i kompetencje dla opiekunów osób niesamodzielnych na wszystkich uczelniach wyższych w Polsce.</span></li></ul>
<strong>Asystent osoby z zaburzeniami psychicznymi</strong>
<ul><li><span>Wprowadzenie systemowych rozwiązań, które realnie przyczynią się do skutecznej realizacji celów Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w kontekście wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez działania na rzecz zdrowia oraz aktywizacji społecznej i zawodowej tej grupy ludzi.</span></li><li> <span>Stworzenie profilu kompetencji i uprawnień asystentów osób z zaburzeniami psychicznymi, który będzie jak najlepiej dostosowany do specyficznych potrzeb pacjentów w Polsce. Profil ten powinien opierać się na następujących obszarach:</span><ul><li> <span>Świadczenie bezpośredniego wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, na przykład poprzez motywowanie do aktywności społecznej, wspólne nawigowanie w biurokracji, zarządzanie finansami i pomoc w poszukiwaniu pracy. Wszystko powinno być oparte na wsparciu emocjonalnym i utrzymywaniu nadziei.</span></li><li> <span>Możliwość ochrony praw osób chorujących psychicznie, co wymaga uregulowanej roli oraz wiedzy w zakresie prawa i administracji. Równie ważna będzie gotowość do zrozumienia środowiska, w jakim żyje dana osoba.</span></li><li> <span>Edukacja i komunikacja z najbliższymi osobami z otoczenia osoby z zaburzeniami psychicznymi.</span></li></ul></li><li> <span>Opracowanie programów mających na celu wykształcenie specjalistów, którzy będą w stanie zapewnić pacjentom z zaburzeniami psychicznymi wysokiej jakości opiekę przez całe ich życie.</span></li><li> <span>Rozszerzenie programów szkoleniowych nie tylko w obszarze opieki specjalistycznej, ale także w podstawowej opiece zdrowotnej.</span></li><li> <span>Zatrudnienie nowych pracowników, którzy będą pracować w środowisku życia pacjentów oraz wyposażenie ich w niezbędne umiejętności w zakresie zdrowia psychicznego.</span></li></ul>
<strong>Kompetencje zarządcze w opiece otwartej w perspektywie kryzysu i wielokulturowości – kluczowe rekomendacje</strong>
<ul><li><span>Systematyczna samoocena kompetencji menedżerskich przez samych zainteresowanych.</span></li><li> <span>Systematyczna ocena kompetencji menedżerskich przez pracodawców.</span></li><li> <span>Standaryzacja kształcenia dotyczącego kompetencji menedżerskich w tym niezbędnych w zarządzaniu kryzysowym <br /> i wielokulturowym.</span></li><li> <span>Tworzenie dopasowanych do potrzeb programów szkoleniowych i rozwojowych. </span></li><li> <span>Wzmocnienie roli kierownictwa w zarządzaniu kryzysowym i wielokulturowym głównie poprzez przekazywanie informacji pracownikom oraz poprzez wspieranie równe traktowanie wszystkich członków zespołu. </span></li><li> <span>Promowanie i wdrażanie zarządzania kryzysowego i wielokulturowego w podmiotach otwartej opieki zdrowotnej.</span></li></ul>
<strong>Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego – Branża opieki zdrowotnej i pomocy społecznej</strong>
<ul><li><span>Badanie Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego dla branży opieka zdrowotna i pomoc społeczna miało na celu zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w obu sektorach, w szczególności w odniesieniu do pojawiających się trendów i wyzwań.</span></li><li> <span>Przeprowadzono 2 edycje badania – pierwsza w okresie październik 2020 – listopad 2021, druga – lipiec 2022 – czerwiec 2023.</span></li><li> <span>W badaniu uczestniczyli eksperci, przedstawiciele środowisk edukacyjnych, organizacji branżowych, pracodawców i kadry zarządzającej wszystkich typów podmiotów reprezentujących branże, pracownicy zajmujący kluczowe stanowiska oraz pracownicy odpowiedzialni za procesy rozwojowe i rekrutacyjne.</span></li><li> <span>Zestawienie ze sobą potrzeb i oczekiwań pracodawców oraz kompetencji, jakimi dysponują pracownicy, pozwoliło określić obszary niedopasowań oraz sformułować rekomendacje, adresatem których są instytucje kształcenia, podmioty rynku pracy oraz sami pracodawcy.</span></li><li> <span>Badania realizowane były we współpracy z Sektorową Radą ds. Kompetencji - Opieka Zdrowotna i Pomoc Społeczna.</span></li></ul>

<big><strong>Fotorelacja z konferencji</strong></big>
fot. Zofia Piotrowska

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration