W badaniu wzięli udział pracownicy, studenci oraz uczniowie szkół średnich, co pozwoliło określić, jak zmieniają się oczekiwania wobec edukacji i rynku pracy w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji.
Jakie są wnioski z raportu?
- Nie ma jednej kompetencji przyszłości, kluczowe znaczenie zyskają umiejętności łączące kompetencje cyfrowe z miękkimi, takimi jak kreatywność, krytyczne myślenie, elastyczność, empatia i gotowość do uczenia się przez całe życie.
- W życiu prywatnym z narzędzi sztucznej inteligencji korzysta 75% pracowników i aż 89% studentów. W pracy zawodowej sięga po nie jednak tylko 25% pracowników. Dane te pokazują wyraźną dysproporcję i wskazują na potrzebę szkoleń oraz praktycznych wdrożeń, które ułatwią wykorzystanie AI w środowisku zawodowym.
- Młodsze pokolenie czuje się pewniej w świecie technologii i chętnie wykorzystuje AI, ale potrzebują również wsparcia w rozwijaniu umiejętności współpracy i komunikacji międzypokoleniowej.
- W opinii badanych to właśnie postęp technologiczny, obok demografii i geopolityki, będzie w najbliższych latach najsilniej kształtował rynek pracy i system edukacji.
- Edukacja wymaga nowego podejścia. Wielu uczniów i studentów podkreśla, że obecny system nie przygotowuje ich w pełni do dorosłego życia i pracy. Konieczne jest rozwijanie praktycznych umiejętności oraz tworzenie kultury otwartej na innowacje.
Po prezentacji raportu odbył się panel dyskusyjny, moderowany przez Włodzimierza Kuca, podczas którego swoje perspektywy przedstawili:
- dr Joanna Beck oraz dr hab. Dominika Dzwonkowska (Uczelnia Łazarskiego),
- Konrad Siwiński i Anna Siwińska i (Minds & Roses).
Paneliści zwracali uwagę, że przyszłość rynku pracy wymaga od pracowników nie tylko wiedzy specjalistycznej, ale także gotowości do nieustannego uczenia się, a także adaptacji do nowych warunków. Dyskusja podkreśliła znaczenie kultury organizacyjnej opartej na współpracy i otwartości na innowacje.
Rola uczelni w przyszłości
Wnioski z raportu jednoznacznie wskazują, że szkolnictwo wyższe stoi przed zadaniem przygotowania studentów do funkcjonowania w świecie ciągłej zmiany. W wydarzeniu uczestniczyła także Katarzyna Marton-Gadoś, Prorektor ds. rozwoju Uczelni Łazarskiego, której obecność i wsparcie podkreśliły znaczenie inicjatyw związanych z przygotowaniem studentów do wyzwań ery sztucznej inteligencji. Uczelnia Łazarskiego aktywnie uczestniczy w badaniach i debacie o przyszłości edukacji, aby wspierać studentów w zdobywaniu kompetencji niezbędnych w erze sztucznej inteligencji.
