Konferencja „Kompetencje i umiejętności przyszłości – czyli jak zmieni się rynek pracy i edukacji w wyniku rewolucji AI"

23 września w Służewskim Domu Kultury odbyła się konferencja „Kompetencje i umiejętności przyszłości – czyli jak zmieni się rynek pracy i edukacji w wyniku rewolucji AI”, podczas którego zaprezentowano raport przygotowany dla Uczelni Łazarskiego przez Minds & Roses. Publikacja powstała w ramach projektu „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku pracy”, realizowanego w programie „Nauka dla Społeczeństwa II”.
konferencja

W badaniu wzięli udział pracownicy, studenci oraz uczniowie szkół średnich, co pozwoliło określić, jak zmieniają się oczekiwania wobec edukacji i rynku pracy w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji.

Jakie są wnioski z raportu?

  • Nie ma jednej kompetencji przyszłości, kluczowe znaczenie zyskają umiejętności łączące kompetencje cyfrowe z miękkimi, takimi jak kreatywność, krytyczne myślenie, elastyczność, empatia i gotowość do uczenia się przez całe życie.
  • W życiu prywatnym z narzędzi sztucznej inteligencji korzysta 75% pracowników i aż 89% studentów. W pracy zawodowej sięga po nie jednak tylko 25% pracowników. Dane te pokazują wyraźną dysproporcję i wskazują na potrzebę szkoleń oraz praktycznych wdrożeń, które ułatwią wykorzystanie AI w środowisku zawodowym.
  • Młodsze pokolenie czuje się pewniej w świecie technologii i chętnie wykorzystuje AI, ale potrzebują również wsparcia w rozwijaniu umiejętności współpracy i komunikacji międzypokoleniowej.
  • W opinii badanych to właśnie postęp technologiczny, obok demografii i geopolityki, będzie w najbliższych latach najsilniej kształtował rynek pracy i system edukacji.
  • Edukacja wymaga nowego podejścia. Wielu uczniów i studentów podkreśla, że obecny system nie przygotowuje ich w pełni do dorosłego życia i pracy. Konieczne jest rozwijanie praktycznych umiejętności oraz tworzenie kultury otwartej na innowacje.

Po prezentacji raportu odbył się panel dyskusyjny, moderowany przez Włodzimierza Kuca, podczas którego swoje perspektywy przedstawili:

  • dr Joanna Beck oraz dr hab. Dominika Dzwonkowska (Uczelnia Łazarskiego),
  • Konrad Siwiński i  Anna Siwińska i (Minds & Roses).

Paneliści zwracali uwagę, że przyszłość rynku pracy wymaga od pracowników nie tylko wiedzy specjalistycznej, ale także gotowości do nieustannego uczenia się, a także adaptacji do nowych warunków. Dyskusja podkreśliła znaczenie kultury organizacyjnej opartej na współpracy i otwartości na innowacje.

Rola uczelni w przyszłości

Wnioski z raportu jednoznacznie wskazują, że szkolnictwo wyższe stoi przed zadaniem przygotowania studentów do funkcjonowania w świecie ciągłej zmiany. W wydarzeniu uczestniczyła także Katarzyna Marton-Gadoś, Prorektor ds. rozwoju Uczelni Łazarskiego, której obecność i wsparcie podkreśliły znaczenie inicjatyw związanych z przygotowaniem studentów do wyzwań ery sztucznej inteligencji. Uczelnia Łazarskiego aktywnie uczestniczy w badaniach i debacie o przyszłości edukacji, aby wspierać studentów w zdobywaniu kompetencji niezbędnych w erze sztucznej inteligencji.

 

Obraz
logotypy projektowe

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration