Uczelnia Łazarskiego nieustannie rozwija swoje działania na rzecz dostępności, wdrażając kompleksowe rozwiązania informacyjno-komunikacyjne i cyfrowe, które wspierają studentów, pracowników i gości o zróżnicowanych potrzebach, w tym osoby z niepełnosprawnościami.
Centrum Wsparcia i Rozwoju Dostępności (CWiRD)
Centrum Wsparcia i Rozwoju Dostępności (CWiRD) stanowi punkt kontaktowy dla osób ze szczególnymi potrzebami. Biuro zlokalizowane jest na parterze budynku i umożliwia łatwy dostęp osobisty, telefoniczny, mailowy i online – z zachowaniem pełnej poufności. Osoby potrzebujące wsparcia mogą również korzystać z systemu elektronicznych zgłoszeń, który gwarantuje bezpieczeństwo i komfort komunikacji.
W ramach poszerzania dostępności:
- zaplanowano uruchomienie usługi tłumacza języka migowego (PJM) online,
- wdrażane są pętle indukcyjne wspierające osoby słabosłyszące,
- publikowane są informacje w formacie ETR (łatwym do czytania), z filmami w PJM i napisami,
- rozwijane są zasoby informacyjne w formatach dostępnych maszynowo, zgodnych ze standardami WCAG.
Nowoczesna komunikacja i wsparcie eksperckie
W trosce o wysoką jakość przekazu, Uczelnia powołała Koordynatora ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej, który wspiera działania informacyjne i komunikacyjne na poziomie całej instytucji. Jego zadaniem jest:
- dbałość o formę i język komunikatów,
- pomoc w przygotowywaniu treści dostępnych,
- współpraca z innymi jednostkami uczelni w zakresie wdrażania zasad projektowania uniwersalnego.
Koordynator ten współpracuje z Koordynatorem ds. dostępności cyfrowej, odpowiedzialnym za zapewnienie dostępności stron internetowych, systemów informatycznych oraz materiałów edukacyjnych publikowanych online.
Dostępność stron internetowych i serwisów
Uczelnia Łazarskiego prowadzi intensywne prace nad nową stroną internetową, która będzie w pełni zgodna z WCAG 2.1 AA. Zapewniona zostanie:
- intuicyjna nawigacja i prosta struktura treści,
- deklaracje dostępności w odpowiednim formacie,
- podstrona CWiRD z kompleksową informacją o dostępności.
Modernizowane są także inne kluczowe serwisy:
- Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) – dostosowany do wymogów WCAG,
- strona rekrutacyjna – dostępna i czytelna dla wszystkich użytkowników,
- portale wydawnictw naukowych – aktualizowane pod kątem dostępności,
- systemy biblioteczne i katalogi OPAC – zgodne z WCAG 2.1 AA.
Edukacja zdalna i zasoby cyfrowe
Uczelnia wspiera edukację zdalną i komunikację online poprzez:
- platformę Microsoft Teams do prowadzenia zajęć,
- dostęp do Akademickiej Biblioteki Cyfrowej (ABC), zawierającej materiały przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- przygotowywanie materiałów edukacyjnych w dostępnej formie, w tym z możliwością transkrypcji i powiększania.
Zaplanowano również:
- utworzenie Centralnego Banku Danych Uczelni Łazarskiego (system DSpace),
- wdrożenie procedur i standardów dostępności cyfrowej,
- szkolenia dla pracowników z zakresu dostępnego tworzenia treści.
Uczelnia Łazarskiego konsekwentnie buduje otwarte i włączające środowisko cyfrowe i komunikacyjne. Wdrażane rozwiązania technologiczne, kadrowe i organizacyjne pozwalają zapewnić, że każdy użytkownik – niezależnie od swoich potrzeb – może swobodnie korzystać z informacji, materiałów i narzędzi edukacyjnych.
Przeprowadzona samoocena wykazała szereg obszarów, które – przy zachowaniu aktualnych rozwiązań – mogą zostać jeszcze bardziej dostosowane do zróżnicowanych potrzeb studentów, kandydatów i pracowników. Poniżej przedstawiono kluczowe wnioski i kierunki dalszych usprawnień:
Dostępność informacyjno-komunikacyjna – obszary do wzmocnienia
- Potrzeba formalizacji działań i procedur komunikacyjnych
Aktualnie działania w zakresie dostępności komunikacyjnej opierają się na elastycznym i indywidualnym podejściu. Dalszy rozwój zakłada ustrukturyzowanie mechanizmów obsługi, w tym opracowanie jednolitych procedur, które usprawnią wsparcie dla różnych grup użytkowników. - Rozszerzenie dostępnych formatów informacji
Część materiałów informacyjnych (np. rekrutacyjnych czy organizacyjnych) wymaga udostępnienia również w alternatywnych formatach, takich jak tekst łatwy do czytania, nagrania w PJM czy dokumenty przystosowane do czytników ekranowych. - Udoskonalenie procesu komunikacji w rekrutacji
Obecny system rekrutacyjny uwzględnia możliwość zgłoszenia szczególnych potrzeb, jednak brakuje kompleksowych i z góry przewidzianych ścieżek wspierających kandydata od etapu aplikacji po rozpoczęcie studiów. - Zróżnicowany poziom gotowości kadry do pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami
Wyniki badań ankietowych wskazują na potrzebę dalszego wzmacniania kompetencji kadry w zakresie skutecznej komunikacji i obsługi osób z niepełnosprawnościami – szczególnie poprzez systemowe szkolenia.
Dostępność cyfrowa – obszary zaplanowane do dalszego doskonalenia
- Modernizacja wybranych systemów cyfrowych
Część serwisów internetowych i narzędzi uczelnianych, choć częściowo zgodna ze standardami WCAG, wymaga dopracowania w zakresie pełnej dostępności (np. formularze, systemy rejestracji, integracje e-learningowe). - Wprowadzenie spójnych zasad tworzenia treści cyfrowych
Obecnie nie funkcjonują jednolite standardy dotyczące przygotowywania dostępnych materiałów cyfrowych i dokumentów, co może prowadzić do różnic w dostępności treści publikowanych przez różne jednostki uczelni. - Uzupełnienie infrastruktury wspomagającej dostępność
Zapewnienie szerokiego dostępu do narzędzi takich jak programy do konwersji dokumentów, technologie wspierające osoby niewidome czy systemy automatycznej transkrypcji stanowi planowany etap rozwoju. - Rozszerzenie kadry odpowiedzialnej za dostępność cyfrową
Dotychczasowe działania koordynowane przez jedną osobę wymagają wsparcia merytorycznego i operacyjnego. Planowane jest powołanie Zespołu ds. dostępności.
Planowane działania rozwojowe
W ramach projektu „Łazarski bez barier – twoje nowe możliwości” Uczelnia wdraża konkretne usprawnienia, m.in.:
- powołanie Zespołu ds. dostępności,
- przygotowanie wewnętrznych standardów i procedur,
- szkolenia dla kadry z zakresu dostępnych form komunikacji i technologii,
- zakup nowoczesnego sprzętu i oprogramowania wspomagającego,
- modernizacja serwisów internetowych z uwzględnieniem wymagań WCAG 2.1 AA.
Dzięki powyższym działaniom Uczelnia Łazarskiego systematycznie podnosi jakość dostępności komunikacyjnej i cyfrowej, tworząc otwartą, przyjazną przestrzeń akademicką dostępną dla wszystkich.