Przyśpieszona transformacja cyfrowa w edukacji podyplomowej

Rozmowa z dr Małgorzatą Gałązką-Sobotką, Dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego.
Dziekan Malgorzata Galazka Sobotka CKP

<p class="text-justify"><strong>Jak udało się Centrum Kształcenia Podyplomowego przestawić na nauczanie w formule on-line? Jak wyglądał proces wdrożenia nowych rozwiązań w tym zakresie?</strong></p>
<p class="text-justify">Stan epidemii postawił nas&nbsp;w zupełnie nowej rzeczywistości, w której musimy się odnaleźć. Wstrzymanie działalności edukacyjnej na wszystkich poziomach kształcenia, było jednym z pierwszych wyzwań, któremu musieliśmy sprostać. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zarekomendowało bowiem podjęcie przez Uczelnie wszystkich możliwych działań, aby kontynuować&nbsp;proces kształcenia w trybie on-line.&nbsp;Nasza Uczelnia również dołożyła wszelkich starań, aby proces edukacji był kontynuowany, a efekty kształcenia zostały zrealizowane zgodnie z założeniami programu studiów.&nbsp;Już od pierwszych godzin ogłoszenia stanu kryzysowego i zamknięcia uczelni, podjęliśmy w Centrum Kształcenia Podyplomowego intensywne prace&nbsp;nad wdrożeniem i sprawnym udostępnieniem kolejnym grupom Słuchaczy narzędzi do pracy on-line.</p>
<p class="text-justify">Chociaż do tej pory, podczas realizacji naszych studiów podyplomowych, nie korzystaliśmy z formy kształcenia jaką jest e-learning, to Słuchacze od lat używali systemu on-line – Wirtualnej Uczelni Centrum Kształcenia Podyplomowego, za pośrednictwem którego mieli dostęp m.in. do materiałów dydaktycznych czy możliwość komunikacji z wykładowcami lub pomiędzy sobą. W krótkim czasie rozpoznaliśmy dostępne na rynku platformy do komunikacji on-line i wybraliśmy najodpowiedniejsze na nasze potrzeby. Narzędzia do kształcenia na odległość, w połączeniu z istniejącym systemem CKP, umożliwiły realizację nauczania zdalnego już od pierwszego zjazdowego weekendu po ogłoszeniu przez Rektora Uczelni Łazarskiego decyzji o wstrzymaniu zajęć stacjonarnych.</p>
<p class="text-justify">Od początku dokładaliśmy wszelkich starań, aby nie ucierpiał proces rozwoju naszych Słuchaczy i staraliśmy się, aby rok akademicki 2019/2020 zakończył się zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem lub z uwzględnieniem nieznacznych przesunięć w planie.&nbsp;</p>
<p class="text-justify"><strong>Co było najtrudniejsze w tym procesie?</strong></p>
<p class="text-justify">Nowe technologie potrafią bardzo ułatwić nasze życie, co widzimy szczególnie w obecnej sytuacji. Są to jednak często nowoczesne programy, platformy czy narzędzia, z którymi każdy musi się oswoić i poznać ich możliwości. Przełamanie pewnych barier w korzystaniu z nowych rozwiązań, było niewątpliwie jednym z trudniejszych elementów w tym procesie. Przygotowaliśmy więc specjalne szkolenia dla naszych wykładowców, aby implementacja nowych narzędzi przebiegła jak najsprawniej. Zadbaliśmy także o komunikację ze słuchaczami, by wiedzieli, jak będzie wyglądało kształcenie w nowych realiach, a także staraliśmy się przeprowadzić ich przez proces logowania do wybranych systemów i wspomóc w jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu platformy.</p>
<p class="text-justify"><strong>Jakie są pierwsze doświadczenia i oceny Uczestników studiów?</strong></p>
<p class="text-justify">Za nami pierwsze weekendy kształcenia w trybie zdanym i wiemy już, że Słuchacze wyrazili bardzo wysoką&nbsp;ocenę zajęć przeprowadzonych w takiej formule. Potwierdzili także zainteresowanie kontynuacją studiów w tym trybie, do momentu odwołania rozporządzenia MZ i MNiSW, a także w przyszłości, bez względu na sytuację epidemiologiczną.</p>
<p class="text-justify">Niejednokrotnie pytaliśmy Studentów o ich opinie na bieżąco, po zrealizowanych zajęciach, staraliśmy się reagować i odpowiadać na ich potrzeby. Aby mieć jednak pełną wiedzę nt. przebiegu procesu transformacji cyfrowej w kształceniu podyplomowym przeprowadziliśmy badania opinii wśród naszych Słuchaczy[1]. W ankiecie uczestnicy studiów podyplomowych i MBA bardzo wysoko ocenili proces komunikacji zmiany formy kształcenia, zarówno ze strony biura Centrum Kształcenia Podyplomowego, jak również kierowników programów. 97% osób potwierdziło otrzymanie wystarczających informacji organizacyjnych, niezbędnych do sprawnego przejścia na tryb on-line[2]. Poziom satysfakcji z zajęć prowadzonych poza murami uczelni był wysoki w całej badanej grupie. Na niektórych kierunkach studiów np. Compensation &amp; Benefits, Neuro-przywództwo czy Prawo egzekucyjne i windykacja należności nasi Słuchacze wystawili oceny powyżej 4,6 w pięciostopniowej skali ocen.&nbsp;</p>
<p class="text-justify">Budujące jest to, że czas transformacji umocnił naszą akademicką wspólnotę, członkowie naszej społeczności udowodnili kompetencje, które promujemy i stale rozwijamy: otwartość na zmiany, umiejętność współpracy, radzenie sobie ze stresem, odpowiedzialność za grupę i gotowość niesienia pomocy innym. Od samego początku zarówno Słuchacze, jak i nasi wykładowcy włączali się w poszukiwanie jak najlepszych rozwiązań. Wszystkie krytyczne uwagi, które do nas spływały miały na celu optymalizację procesów i maksymalizację wspólnej satysfakcji.</p>
<p class="text-justify"><strong>Jakie są zalety kształcenia w systemie on-line? Czego takiej formule może brakować w porównaniu z tradycyjnymi wykładami?</strong></p>
<p class="text-justify">Niewątpliwie zaletą kształcenia w systemie e-learningu jest jego elastyczny charakter, a co za tym idzie możliwość rozwoju w dowolnym miejscu i czasie. W Centrum Kształcenia Podyplomowego zdecydowaliśmy, że nasze zajęcia w trybie on-line odbywać się będą zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem stacjonarnych zjazdów. Chcemy w ten sposób pomóc słuchaczom zorganizować ich czas własny jak najbardziej efektywnie, tak aby nie burzyć wcześniej ułożonego kalendarza i innych zobowiązań.</p>
<p class="text-justify">Wydawać by się mogło, że w systemie e-learningu nie ma miejsca na budowanie kapitału relacji, networking czy kreowanie swojej marki osobistej, co może zaowocować w przyszłości w świecie biznesu. Zawsze ważne dla nas były relacje ze Słuchaczami – np. możliwość zadawania pytań podczas zajęć czy dostosowanie tematyki wykładów do oczekiwań grupy. Dlatego też wybierając narzędzia do kształcenia w formule zdalnej, postawiliśmy na rozwiązania umożliwiające bieżącą, dwustronną komunikację wykładowców ze studentami. Uważamy, że nic nie zastąpi kontaktu z drugim człowiekiem, a także kładziemy nacisk na łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką biznesową, dzięki czemu słuchacze mają możliwość poznania know-how oraz tajników sukcesu profesjonalistów. Dlatego też korzystamy z nowoczesnych form nauczania, jak np. wideokonferencji, pracy w podgrupach z wykorzystaniem komunikatorów czy możliwości komunikacji za pośrednictwem czatu. Kształcenie w takiej formie uzupełnia oczywiście praca własna Słuchaczy – dodatkowe lektury, analizy przypadków czy rozwiązywanie kazusów.</p>
<p class="text-justify"><strong>Jakie są plany Centrum Kształcenia Podyplomowego na kolejny rok akademicki?</strong></p>
<p class="text-justify">Z optymizmem patrzymy w przyszłość. Doświadczenia ostatnich miesięcy stały się motorem do zwiększenia udziału formy on-line w programach podyplomowych i MBA. W Stanach Zjednoczonych i wielu krajach europejskich ta forma edukacji rozwijała się od wielu lat. Kursy on-line, nie tylko uzupełniały stacjonarne zajęcia, ale często też są alternatywą, dla tych, którzy ze względu na odległość nie mogliby w innym przypadku skorzystać z kompetencji danej uczelni.&nbsp;&nbsp;</p>
<p class="text-justify">Czas pokaże, jakie będziemy mieć realia epidemiologiczne w drugiej połowie roku, a co za tym idzie, jakie możliwości kształcenia będą miały uczelnie wyższe w nowym roku akademickim. Nie mniej z pewnością chcielibyśmy długoterminowo łączyć zalety tradycyjnej formy kształcenia z elementami on-line. Po zapoznaniu się z opiniami naszych Słuchaczy wiemy, że byłaby to dla nich wartość dodana.</p>
<p class="text-justify">&nbsp;</p>
<span class="MsoFootnoteReference">[1]</span>&nbsp;Ankieta została przeprowadzona w terminie: od 7 kwietnia do 20 kwietnia 2020 r. wśród 1098 Słuchaczy Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego.
[2] Odpowiedzi na pytanie udzieliło 409 osób z 1098 pytanych.

1st place
in the ranking of Dziennik Gazeta Prawna

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration

1st place
in the ranking of Rzeczpospolita daily

 

Our engagement and innovative approach have been awarded with numerous prestigious prizes or acknowledgments!

 

Join Lazarski today and #Experience education with us!

Learn more about the fields of study of the Faculty of Law and Administration