Witaj w Uczelni Łazarskiego. Studia to studia: czeka Cię nieco czytania. Zastanów się, czego będziesz potrzebował(a). Niektóre przydatne teksty są w Internecie. Z innymi można zapoznać się tylko w wersji drukowanej. Rzadsze materiały znajdziesz jedynie w największych bibliotekach, które chętnie udzielą Ci swoich zbiorów.
Bibliotekę mamy na I piętrze, w sektorze F, czynną w godz. 8-19 (wyjątki: środa 8-12, 14-19, niedziela 9-17). Prosimy, zapoznaj się z naszym informatorem pod tym adresem. Na samym początku zorientuj się w układzie pomieszczeń i zdecyduj, co zrealizujesz w pierwszej kolejności. Proponujemy:

Krok 1. Załóż konto biblioteczne

Zapoznaj się z regulaminem, przyjdź do Wypożyczalni z elektroniczną legitymacją i podpisz deklarację. Od tej chwili możesz logować się do katalogu online, dzięki któremu będziesz mogła (mógł) wyszukiwać i zamawiać nasze materiały biblioteczne z dowolnego komputera w Internecie. System sam nada Ci hasło, ale powinnaś (powinieneś) zmienić je w czasie pierwszej sesji.

Krok 2. Co możesz wypożyczyć, a z czego skorzystasz w Czytelni

Zbiory biblioteki mieszczą się w kilku pomieszczeniach. Zasady korzystania ze zbiorów zależą od ich lokalizacji (wypożyczalnia, czytelnia, magazyny, instytuty). Wyszukane w katalogu książki, które znajdują się w magazynie, możesz wypożyczyć na jeden miesiąc. Z publikacji znajdujących się w czytelni możesz korzystać na miejscu, a w szczególnych sytuacjach wypożyczyć je na 2 godziny, na noc lub na okres świąteczny, kiedy biblioteka jest zamknięta. 

Krok 3. Spacer po Czytelni

W Czytelni masz wolny dostęp do książek w układzie dziedzinowym oraz czasopism w układzie alfabetycznym. Możesz kartkować książki, sprawdzając ich przydatność, tylko prosimy: za każdym razem odkładaj je na wózki w pobliżu regałów, nie na półki! 
Dzięki czasopismom zawsze możesz być na bieżąco. W Czytelni skorzystasz też z Internetu, zarówno z naszych komputerów, jak i własnego. Czytelnia daje dostęp do specjalistycznych baz danych – znajdź ulotkę, która podaje ich listę. Proponujemy również książki beletrystyczne i popularnonaukowe ze zbiorów dzielnicowej biblioteki publicznej.
Możesz na miejscu skorzystać z drukarki i kopiarki. Warunkiem jest nabycie specjalnej karty (automat znajdujący się w Bibliotece). Oferujemy także samoobsługowy bezpłatny skaner.

Krok 4. Procedura wypożyczania

Aby wypożyczyć książkę z magazynu, musisz ją zamówić w katalogu online. System podsuwa Ci kolejne kroki do wykonania, ale możesz też przeczytać najpierw wskazówki pod tym adresem. Po odbiór książek zgłoś się z legitymacją elektroniczną do bibliotekarza w Wypożyczalni. Zwróć uwagę na stan wypożyczonej książki.

Krok 5. Książka przeczytana? 

Wypożyczone książki należy zwracać w terminie – lub wcześniej! Wystarczy, że przyjdziesz do nas i oddasz książkę bibliotekarzowi w wypożyczalni. Jeżeli zorientujesz się, że książka będzie Ci potrzebna dłużej, możesz przedłużyć czas wypożyczenia. Prolongować książkę możesz na różne sposoby: osobiście w Bibliotece, mailowo, a nawet przez Gadu-Gadu. Nie można tego zrobić wówczas, gdy ktoś inny zarezerwował już książkę. Nie można też prolongować książki przetrzymanej. W przypadku gdy przetrzymasz książkę, naliczona zostanie opłata – 1 zł za każdy dzień zwłoki, a w przypadku wypożyczeń krótkoterminowych – 1 zł za każdą godzinę zwłoki.
Nim upłynie termin zwrotu książki, zastanów się, czy w pełni wykorzystała(e)ś tekst. Zapisz dane książki, zrób notatki. 

Krok 6 (a może pierwszy?)

Bądź z nami w kontakcie. Mamy konto na Facebooku, tablice ogłoszeń, gablotę nowości, półkę nowości. Ogłaszamy informacje o naszych zasobach i nowych usługach. Oczekujemy Twoich zapytań i uwag.

Jak wyszukać i zamówić książkę, czasopismo, pracę dyplomową

Wybierz jeden z trzech rodzajów wyszukiwania

Przeglądaj indeks:

  1. Zaznacz, według czego chcesz wyszukiwać: autortytułsłowo kluczowe itp.
  2. Wpisz poszukiwaną frazę, np. nazwisko autora
  3. Swoje wyszukiwania możesz zawęzić do wybranego typu dokumentu, np. książki

Ukaże ci się indeks, czyli lista posiadanych przez nas dokumentów (książek, czasopism itp.), gdzie wpisana przez ciebie fraza występuje jako autor lub tytuł lub słowo kluczowe itp. Stąd przejdziesz do opisu bibliograficznego.

Wyszukiwanie proste:

Samo wyszukiwanie jest analogiczne jak przeglądanie indeksu, ale program pokaże od razu wyszukane opisy. Do opisu dołączona jest informacja o dostępności egzemplarzy, których szukała/eś.

Wyszukiwanie złożone:

Możesz podać więcej szczegółów:

  1. Wyszukiwać równocześnie według 2-3 kryteriów połączonych spójnikami: ilub, i nie.
  2. Wybrać np. datę wydania, jeśli szukasz książki wydanej w danym okresie
  3. Zawęzić wyszukiwanie do określonego języka lub typu dokumentu (np. książki, czasopisma itp.)
  4. Zdecydować, ile chcesz mieć widocznych wyników na ekranie

W wyniku wyszukiwania otrzymujemy listę opisów bibliograficznych lub listę haseł z opisami. Przy każdym opisie jest link do listy egzemplarzy. Aby zamówić lub zarezerwować daną książkę, musisz na niego kliknąć.

Jeśli wszystkie egzemplarze są wypożyczone i jesteś już zapisana/y do Biblioteki, możesz zamówić egzemplarze oznaczone jako dostępne lub zarezerwować daną książkę na przyszłość.

Operacje związane z wypożyczaniem i tworzeniem zestawień – tylko po zalogowaniu! 
Na swoje konto logujesz się za pomocą loginu, który jest numerem karty bibliotecznej lub składa się z numeru albumu w legitymacji studenckiej, poprzedzonego prefiksem 02200, oraz hasła. Twoje pierwsze hasło to data twojego urodzenia: dzień (dwie cyfry) i miesiąc (dwie cyfry) oraz trzy pierwsze litery twojego nazwiska, np. 0404miś to p. Miśkiewicz urodzona/y 4 kwietnia. Prosimy, abyś po pierwszym zalogowaniu zmienił/a hasło na znane tylko tobie (Moje konto > dane czytelnika > zmień hasło).

Zestawienia:

Zalogowany Czytelnik ma możliwość tworzenia własnych zestawień bibliograficznych. 

  1. Dodaj opisy do Koszyka
  2. Wybierz z górnego menu Zestawienia,
  3. Następnie z lewego menu wybierz Czytelnika i kliknij Dodaj zestawienie
  4. Wprowadź dowolnie wybraną nazwę zestawienia  oraz zaznacz Dodaj opisy z koszyka
  5. Kliknij na przycisk Dodaj zestawienie

Opisy z koszyka przenosisz do zestawienia klikając na Dodaj do zestawienia, nowego lub już istniejącego.
Dane zestawienie może być wydrukowane lub wysłane mailem. Zarówno przy wysyłaniu jak i drukowaniu wybierz, czy chcesz pełne opisy, czy wystarczy ci lista.

Jeśli czegoś nie rozumiesz albo Ci nie wychodzi, po prostu zagadaj do nas :)
nasza strona na Fb
czytelnia@lazarski.edu.pl

a my Ci pomożemy

Zdalna prolongata jest możliwa na 7 dni przed upływem terminu zwrotu i jest aktywna do daty zwrotu wypożyczonej pozycji. Książki można prolongować 2 razy (liczą się wszystkie przedłużenia, nie tylko te wykonane samodzielnie). Przedłużenie następuje na taki sam okres na jaki była dana pozycja wypożyczona, w przypadku książek z Wypożyczalni będzie to miesiąc. Przedłużenie wykonujemy po zalogowaniu się na swoje konto w katalogu bibliotecznym.

  1. Wchodzimy w zakładkę Wypożyczenia, pod opisem książki pojawia się link: PROLONGUJ
    Jeśli operacja przebiegnie prawidłowo, pojawia się komunikat: PROLONGATA WYKONANA POPRAWNIE. TERMIN ZWROTU PRZEDŁUŻONY O DNI:
  2. Dana książka może być prolongowana tylko 2 razy. Po wyczerpaniu tego limitu system wyświetli komunikat: PROLONGATA NIEMOŻLIWA. LIMIT PROLONGAT NA WYPOŻYCZENIE ZOSTAŁ WYCZERPANY.
  3. Nie możemy prolongować książki na którą czeka inny czytelnik. Komunikat: PROLONGATA NIEMOŻLIWA. KSIĄŻKA ZAREZERWOWANA.
  4. Książkę prolongujemy dopiero na 7 dni przed terminem jej zwrotu. W wypadku próby wcześniejszej prolongaty system wyświetli komunikat: PROLONGATA NIEMOŻLIWA. ZA WCZEŚNIE NA PROLONGATĘ.
  5. Nie możemy prolongować książek, jeśli mamy na koncie przetrzymaną książkę lub niezapłaconą należność za przetrzymanie. Komunikat: PROLONGATA NIEMOŻLIWA. MASZ NIEUREGULOWANĄ ZALEGŁOŚĆ. PROLONGATA NIEMOŻLIWA. MASZ NIEUREGULOWANĄ  NALEŻNOŚĆ.

Skaner służy w pierwszej kolejności do prac bibliotecznych. Czytelników zapraszamy do szybkiego kopiowania fragmentów książek. Niniejsza instrukcja przeznaczona jest dla czytelników, którzy znają środowisko Windows i pakiet Office, i obejmuje tylko niewielką część możliwości skanera. Jeśli chcesz wykonać zadanie nie opisane w instrukcji, zgłoś się do nas.

Tok czynności:

  • Usuń pliki pdf, doc, jpg itp. z pulpitu komputera
  • Włącz skaner
  • Połóż książkę tak, by nie skanowana część bloku książki wystawała poza krawędź szyby skanera. Dociśnij blok książki do  prawej krawędzi szyby skanera (od strony przycisków). Przykryj klapę. Naciśnij przycisk Book na panelu skanera.
  • Gdy zapali się dioda poniżej tego przycisku, naciśnij przycisk Book Pilot. Pojawia się okno dialogowe
  • Zaznacz obraz skanowania
  • Jeśli obraz jest do góry nogami, wybierz „obrót o 180°". Naciśnij przycisk Text Scan
  • Przed skanowaniem następnej strony zmień ustawienia na „obrót stron parzystych o 180°"
  • Jeśli obraz nie jest do góry nogami, od razu wybierz „obrót stron parzystych o 180°". Naciśnij przycisk Text Scan
  • Zmieniaj stronę i naciskaj przycisk, dopóki nie skończysz swojego zadania
  • Koniec? Wybierz na ekranie przycisk Następne.
  • Pojawia się okno Przetwarzanie wsadowe dla Book Pilot
  • Wybierz Wyślij do New Soft Presto! PageManger, naciśnij start
  • Cierpliwości! Twoje skany ładują się bardzo wolno i będą ustawiane kilkakrotnie, nim system poda Ci ich ostateczny układ  na ekranie
  • Miniatury skanów z numerami gotowe? Usuń nie swoje pliki
  • Zaznacz swoje pliki, np. Ctrl+A
  • Na górnym pasku wybierz View –> Sort –> By Name
  • Na górnym pasku wybierz obrazek Pdf (save as PDF)
  • Na pojawiającym się okienku wybierz Pulpit i wciśnij Zapisz
  • Na nowo wyświetlonej tablicy wciśnij OK
  • Zamknij wszystkie okna
  • Na Pulpicie jest Twój pdf. Zapisz go na urządzeniu przenośnym lub wyślij mailem
  • Posprzątaj po sobie Pulpit
  • Wykorzystaj dobrze swoje skany!

KOMPUTER SŁUŻY TYLKO DO SKANOWANIA. ZESKANOWANE MATERIAŁY ZAPISZ NA DYSKU PRZENOŚNYM LUB PRZEŚLIJ DROGĄ MAILOWĄ
WSZYSTKIE POZOSTAWIONE DOKUMENTY BĘDĄ AUTOMATYCZNIE KASOWANE!

W trosce o komfort studiowania wszystkich słuchaczy w pełni dostosowaliśmy naszą Uczelnię do potrzeb osób niepełnosprawnych. Więcej informacji TUTAJ.